Els següents temes que us plantegem sorgiren del debat i les reflexions que es donaren a la primera trobada del Grup de Treball. Alguns dels temes, foren recorrents al llarg de la reunió, i, per tant, creiem que són clau per treballar i desenvolupar.
Així doncs, us convidem a valorar el següent decàleg de propostes, per tal prioritzar aquells temes que considereu que són cabdals per aprofundir-hi o que són del vostre interès. Tu decideixes!
2. INCENTIVAR MITJANÇANT PROGRAMES EDUCATIUS L'INTERÈS PELS AFERS PÚBLICS des de l'escola, les associacions, els mitjans de comunicació, de manera que la ciutadania aprengui a ser més crítica i s'animi a participar responsablement en la gestió dels afers comuns.
En general,no crec en les campanyes.Es tractaria de començar per aplicar la paticipació en els llocs en qué ja està regulada.Desprès ,el fer i el costum, ja aniria fent pedagogia
Avui he participat a la trobada convocada a la seu de CpC. Tinc molt interès en desenvolupar el treball sobre educació d'infants i adolescents en participació, i m'agradaria involucrar la direcció de l'escola i l'IES del meu poble, així com el propi ajuntament.
Cal aprofundir a la responsabilitat ciutadana i la seva coresponsabilitat amb l'administració. De vegades, crec que s'utilitza el desencís ciutadà cap a la política i els polítics com a una excusa per evadir-se de la responsabilitat ciutadana. Hem e treballar fort i de valent en tots els àmbits i sobre tot el participatiu. La pedagogia ciutadana és molt important...
1. IMPULSAR ELS CONSELLS CIUTADANS, format per un conjunt de ciutadans (representants d'entitats i ciutadans a títol individual) convocats en espais de consulta sobre les polítiques que els afecten.
Penso que els Consells Ciutadans son una eina democràtica de participació ciutadana molt important i cal que siguin consolidata dintre de les polítiques locals per tal de que no estiguin en dependència del color del partit que governa.
Jordi Sancho - Pineda de Mar
Els governs municipal son covards. S’omplen massa la boca de participació ciutadana i no fan res per incentivar-la. A Òdena (Anoia) es va fer una Auditoria Ambiental amb recursos públics i la principal conclusió va ser que calia un Consell Mediambiental format per ciutadans. Es va demanar participació ciutadana i fa 2 anys que espero convocatòria del Consell. No s’ha fet res i l’Auditoria al calaix. Recursos llençats i imatge nefasta de l’equip de govern.
Cal trobar la manera de fer que els governs municipals no entenguin la participació ciutadana com un contrapoder.
Sempre i quan sigui en temes puntuals que no estiguin regulats i amb el compromís de retornar al consell els resultats que s'han dut a terme perqué es puguin aprovar o rectificar
3. LA PARTICIPACIÓ DES DE LA INFÀNCIA. Impulsar l'escola a la infància i estimular la seva reflexió sobre el seu entorn, despertant l'interès pels problemes de la seva comunitat. Els nens i nenes són també ciutadans i ciutadanes amb drets i deures i amb capacitat per exercir-los.
L'escola, l'ensenyament hauria de ser participatiu (veure l'escola impulsada per la Repúblca, per exemple) i no plantejar-joo com una matèria més.Seria la millor manera de que a curt termini,la ciutadania es sentís partícep en totes les vessants de la seva vida futura
Penso que de participació sols hi a una. El que hem de fer es que aquesta participació tingui cada vegada menys limitacions a les scoles i sigui molt més oberta i transparent. Segur que al començament hi haurà mancances i no serà un procés perfecte, però sigui com sigui no deixarà de ser un primer pas que hem de donar pera aconseguir molt més i tot el que volem i desitgem.
4. REGLAMENTAR LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA A L'ADMINISTRACIÓ LOCAL, de manera que no quedi supeditada a la voluntat del govern municipal d'aquell moment. Fer un seguiment de la redacció de reglaments de participació municipal, i del seu compliment.
Encara que penso que reglamentar sempre vol dir “encorsetar" potser seria la millor manera per obligar als ajuntaments porucs a que obrin canals reals de participació i que no estiguin ocupats exclusivament per persones declaradament afins a l’equip de govern de torn.
Caldria legislar de manera que molts dels procediments administratius que ara tenim per opinar o recórrer tinguin o una difusió absoluta a la ciutadania o un període d’exposició per opinar o recórrer de més dels 30 dies actuals.
No pot ser que una modificació d’un Pla General Urbanístic que a voltes es tarda 2 anys en fer-se per tècnics qualificats els ciutadans tinguem nomes 30 dies per opinar o recórrer. Em sembla molt injust.
Tampoc pot ser que un Pla Territorial tingui un procediment de participació ciutadana d’un període molt prolongat (em sembla molt be) més el període de 30 dies d’exposició per al•legar després de l’aprovació inicial (que és poc) i que un Pla Director Urbanístic que sol aixecar més polseguera i crispació no tingui aquest període de participació previ a l’aprovació i només estigui obligat a 30 dies d’exposició pública per reclamar (un Pla Director Urbanístic sol tenir 400 pàgines de text, plànols, informes i auditories. Quin ciutadà per opinar amb un mínim de coneixement en un període de 30 dies sobre un Pla de 400 pagines?
Per descomptat. Reglamentat vol dir que s'apliqui, amb tots els mitjans adients.No vol dir fer la llei i guardar-la en el calaix.I que s'apliqui amb totes les conseqüències: amb poder decisori,amb compromís i no solament consultiu.
Reglamentar implica garantir el procés i el bon funcionament, i crec que és totalment necessari. També crec que els processos participatius i el seu funcionament s'han de blindar de manera que no quedin supeditats al color del govern de torn. S'ha de constituir com a un dret que hi sigui plenament reflectit i garantit amb unes bases clares i fermes a l'Estatut de Catalunya. A partir d’aquí sols es tractarà de millorar aquests "mínims" a nivell local.
6. La decisió resultant de tot procés participatiu ha de ser CONSULTIVA, AMB TENDÈNCIA A VINCULANT. Per tal que sigui vinculant, un procés de participació ha de complir una sèrie de condicions: a) el grau de vinculació dependrà de cada mecanisme, donat que hi ha mecanismes de participació que poden ser més fàcilment vinculants que d'altres; b) cal garantir la transparència del procés i la seva accessibilitat a tota la ciutadania; c) cal preservar la coherència de les decisions preses en un procés participatiu amb els principis ideològics del govern local elegit democràticament. A més, és necessari que a l'inici es clarifiquin les seves finalitats, és a dir, quin és el paper que s'atorgarà a la ciutadania (ser informada, ser consultada o prendre part en les decisions).
Es el mes dificil de aconseguir a curt termini. Crec que seria bo estudiar els procesos de referendum de Suissa. Quatre a l'any a on es consulten diversos temes, locals i generals. Els resultats son vinculants pero les preguntes tancades, si o no.
Aquest punt 6 el veig molt a llarg termini. (pel meu desconsol) Crec que no és possible parlar de consultes vinculants fins que no estigui consolidada una participació ciutadana de veritat. Veig però molt interessant debatre sobre aquest tema que caldria incloure com a intenció a un termini mig llarg en tots les reglaments de participació ciutadana.
Crec que, al contrari, hauria de ser vinculant i estar clarificat i regulat per llei.I potser en casos concrets i específics per algún tema,consultius.
S'hauria de donar força (per llei) als Consells de Ciutat i regular aquells àmbits en que les seves decisions puguin ser vinculants, procurant que aquestes siguin el màxim possibles.
7. Generalitzar i impulsar, en la gestió municipal, instruments d'"AUDITORIA POPULAR", entre els quals hi ha les següents possibilitats:
- Rendiment de comptes de la gestió municipal davant de la ciutadania. - Rendiment de comptes i retorn dels resultats de tot procés participatiu, especialment, quan les propostes que n'han sorgit han rebutjades.
Em sembla molt interessant l'orientació d'auditories a l'acció de govern. Tot i que no sé si populars és la millor manera. També podrien ser regides per llei, o ser auditades segons una metodologia estàndard. El primer pas serà com s'estableixen el compromisos electorals, per a que després siguin auditables.
Avui dia els comptes municipals son públics , el problema es el temps que disposen els municipis i els ciutadans , feina molt dificil d'entendre i de fácil orientació per part dels ajuntaments.
8. REALITZAR UN SEGUIMENT DE L'OPINIÓ PÚBLICA, buscar activament quan la societat presenta fatiga. També caldria fer recerca de les causes profundes i els motius pels qual la gent opina, creu o percep d'una manera determinada una realitat concreta.
Aquest tema m'interessa molt. A Alella, des de l'oposició, hem impulsat la creació d'una comissió que vetlli per la transparència i la millora de la comunicació municipal. De moment, l'últim ple va aprobar un reglament per iniciar el camí. Alguns ciutadans percebeixen un "autobombo" (fent servir literalment l'expressió) constant a El Full, el butlletí municipal. Be, pot ser, com a professional de la comunicació, vaig pensar que el nostre butlletí era prou correcte, però quan vaig contactar amb l'equip de treball que va redactar el "Decàleg de bones pràctiques en comunicació local" i he conegut els treballs del Laboratori de Comunicació Pública de la UAB, he canviat d'opinió. http://labcompublica.info/
Aquesta gestió és bàsica i cal tenir-ho molt en compte. Informació i participació de qualitat (no perquè si) evitaran que la ciutadania s'esgoti i es cansi.
Idem del comentari anterior. L'avaluació hauria de ser un procès habitual en els mecanismes establerts de participació en qualsevol sector i/o institució.
10. PROGRESSIVA INCORPORACIÓ DE LES NOVES TECNOLOGIES A L'ACTIVITAT POLÍTICA MUNICIPAL. Impuls de l'ús de les noves tecnologies en l'àmbit de la participació, intentant superar l'escassa penetració social de les noves tecnologies i garantint-ne l'accés a tothom: plenaris municipals interactius, àgores digitals, vot electrònic, etc.
El fenomen deliveraweb hauria de ser un instrument habitual en tots els municipis.
S'haurien d'obrir fòrums, blocs o deliveraweb’s de tota mena en les web municipals. Segur que és millor que sigui el propi ajuntament qui obri un deliveraweb, bloc o fòrum abans no ho facin els ciutadans ja que quan la iniciativa la pren el ciutadà es per donar a conèixer els aspectes negatius del tema en qüestió i no pas per tirar floretes al govern municipal.
Bé, aquí el problema és que pel sistema que tenim amb les noves tecnologies es fa difícil la seva accessibilitat per a tothom.Haurien d'arreglar això primer.Jo no ho faria com a norma, sinò com ajut, perqué la participació crea comunitat i per això la gent s'ha de veure, però sí,seria un ajut important.
Es bàsic ara i al futur. És cert que encara no hi es a l'abast de tothom però s'ha de treballar perquè així sigui. De fet hi a municipis que estan treballant de valent amb aquest tema.
Seria convenient establir metodologies per assegurar la representativitat de les persones que participen als diferents espais, la seva alternança i neutralitat en relació a interessos particulars.
Written by isabelsierra at 27 / 03 / 2008
Crec que totes les propostes son masa ambicioses. Seria necessari que la gent es mostrés molt més participativa. Penso que es molt més fàcil la participació en el municipis petits que en les grans ciutats.
Written by conxi at 29 / 03 / 2008
Crec que es mes fàcil l aparticipació per objectius concrets i tancats. La Bassa de Capellades, la plaça Lesseps, a on s'ha d'ubicar un determinat equipament, o en termes poltics generals. Volem una nova Llei electoral???
Es mes fàcil participar en els Plans municipals.
Written by Carme Valls-Llobet at 02 / 04 / 2008
Crec que seria molt interessants poder disposar de documents informatius i legislació sobre:
- Què cal fer perquè la ciutadania pugui promoure un referèndum municipal.
- Plantilles o exemples de reglaments de participació ciutadana que puguin servir de base a ajuntaments (sobretot petits) per obrir nous canals de participació.
(Escrit per Pep Solé)
Written by cpc at 15 / 04 / 2008
Del "Aquí no" al "Així sí", em sembla interessant, i per això crec que cal donar a conèixer el màxim d'instruments per promoure la participació ciutadana i sensiblitzar als ajuntaments (i altres ens) perquè entrin d'una vegada a la política de la transparència informativa. Crec que totes les administracions s'omplen massa de les paraules "participació ciutadana" i a la majoria els fa por, la temen i posen totes les traves possibles per tal que sigui possible. (Escrit per Pep Solé)
Written by cpc at 15 / 04 / 2008
QUAND PODEM COMENÇAR A PARLAR DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA SENSA PORS , NO MANIPULADES, AMB UNA FINALITAT REPRESENTATIVA I DE MILLORA DEL SISTEMA POLITIC ACTUAL I SENSA SER UN PROCÈS COM A UNA JUSTIFICACIÓ D' UNES DECISISONS POSTERIORS ????????
Written by jros at 25 / 04 / 2008
Un experiència real sobre "participació". A la comissió informativa prèvia a l'últim ple, l'Alcalde va anunciar a tots els regidors presents que, un cop tancat el ple, no tornarà a donar la paraular als veïns i veïnes que hagin format part d'una candidatura a les municipals. Què en penseu?