Barcelona és una ciutat mediterrània (amb un clima benigne i un ús intensiu de l’espai), compacta (amb habitatges plurifamiliars amb locals de pública concurrència a la planta baixa i amb un gran entramat d’infraestructures subterrànies), complexa (amb mixticitat d’usos) i densa (15.000 habitants per km2). Aquest model de ciutat comporta avantatges per a la cohesió social i l’eficiència de les xarxes metabòliques que la fan funcionar, com la mobilitat i la distribució d’aigua, matèria, energia i informació. Alhora permet optimitzar l’ús del sòl i manternir espais naturals al voltant de la ciutat. Però també implica la necessitat de fer un manteniment intensiu de l’espai públic per evitar la seva degradació, esponjar la ciutat i augmentar la presència de verd, saber conviure en uns espais multifuncionals i controlar la hiperfreqüentació d’alguns indrets.
Barcelona ha aconseguit recuperar més de 70 hectàrees d’espai per a vianants, gràcies a l’ampliació de voreres, la creació de superilles, la recuperació de sòls industrials, la rehabilitació de nuclis antics, el soterrament d’infraestructures i l’obertura d’interiors d’illes de l’Eixample i patis d’escola. Pel que fa al manteniment, s'ha fet un esforç molt important per coordinar les obres i s’actua de manera integral sobre voreres, mobiliari, llum, clavegueram, arbrat, paviment i senyalització. Sobre la mobilitat, podem dir que a Barcelona disposem d’un repartiment modal molt bo. Aproximadament, el 80% dels desplaçaments interns i el 56% dels de connexió es fan a peu, amb bici o en transport públic. Tot i així el trànsit és responsable del 37% de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, del 50% de les emissions d’òxids de nitrogen i partícules i del 80% del soroll. Cal, per tant, continuar treballant conjuntament per fer la mobilitat més sostenible a escala metropolitana, reduint les seves externalitats i fent-la més saludable, segura i eficient. Hem d’avançar en la cultura de l’espai públic compartit i revertir la predominança del cotxe.
2.1. Enfortir el model de ciutat metropolitana compacta, complexa, diversa i hiperconnectada, amb espai públic de qualitat.
Concretar, a vegades tenim la sensació que espai públic de qualitat vol dir ben enrajolat i ple de serveis pels turistes, com ara terrasses de restaurants amb cartes "transgèniques i kilomètriques", etc. Definir hiperconnectada!
2.2. Instaurar noves superilles i potenciar barris a velocitat humana en els que es viu i treballa, per crear microciutats pacificades, amb reducció de la mobilitat obligada. Crear nous atractors urbans, que generin centralitat als barris (equipaments, activitat turística, eixos comercials, fab labs, etc.).
Mitjançant el model de superilles es pot donar compliment a altres línies d’aquest objectiu (4,5,6 i 8). Ja que es guanya espai per al vianant i la bicicleta i es desincentiva el vehicle privat motoritzat. Cal prioritzar, per tant aquesta línia. (Aportació sessió 19/09/2012)
Mitjançant el model de superilles es pot donar compliment a altres línies d’aquest objectiu (4,5,6 i 9). Ja que es guanya espai per al vianant i la bicicleta i es desincentiva el vehicle privat motoritzat. Cal prioritzar, per tant aquesta línia. (Aportació sessió 19/09/2012)
2.3. Protegir, mantenir i millorar els valors paisatgístics urbans i vetllar per l'ús ordenat i racional de l’espai públic. Garantir l’excel·lència en el disseny urbà, dels edificis i dels locals, impulsant una arquitectura de qualitat en consonància amb la seva funcionalitat i contribuint a crear un entorn harmònic.
protegir tot allò que tenim sent un paisatge, sent una façana antigua, sent un local modernista, a diferents escales formen part del paisatge que s'està malversant...a tots els nivells, impulsant la rehabilitació front l'obra nova
Arquitectura de calidad que favorezca a un "entorno armónico". Es muy ambiguo, sería importante especificar la necesidad de consonancia y cercanía de la arquitectura con las dinámicas sociales del lugar.
Carlos
2.4. Recuperar els carrers per a les persones, generant un espai públic acollidor i impulsant una cultura d'espai públic compartit. Promoure i prioritzar la vida al carrer, els llocs de convivència, l’estada i el joc.
donar-li la dimensió social/psicològica al fet de sortir al carrer (especialment en aquests moments). Ajuda a combatre temes com la depressió, obesitat...
La bonança econòmica va portar a l'aïllament (tancar-se a veure la TV).
(Aportació sessió 14/09/2012)
Completament d'acord en promoure i prioritzar la vida al carrer, ni que només sigui en caps de setmana. El repte és aconseguir-ho en districtes on la majoria dels seus carrers són via ràpida.
Totalment d'acord, on hi ha persones hi ha vida...a la ciutat la gent ha de relacionar-se, intercanviar, crear, innovar, imaginar, treballar...no solament vida pels turistes...
Compartit de veritat, on sigui possible l'estada GRATUÏta i el JOC dels infants: hi ha places i passeigs a Barcelona on això no és possible actualment (Rambla Catalunya, Rambles, places de Gràcia, etc.) on tot l'espai públic s'està privatitzant!!!
2.5. Promoure i optar per una mobilitat sostenible, augmentant els desplaçaments realitzats en modes no motoritzats. Facilitar la mobilitat a peu augmentant i millorant la superfície destinada als vianants i proporcionant més informació i senyalització. També per als més petits, amb la implantació i millora dels camins escolars.
La ciutat ha de tenir una xarxa mobil més endreçada perque els vianants siguin vianants, els cotxes (millor sense), cotxes i les bicis, bicis i no com passa ara que bé son cotxes bé peatons i això genera molt malestar i incivisem per part de tots.
2.6. Aconseguir una ciutat amable i segura per a la bicicleta, amb facilitats per a circular i aparcar, i amb bona convivència amb els vianants. Potenciar la bicicleta compartida, també entre els més joves, i ampliar el Bicing a nivell metropolità. Desenvolupar iniciatives de foment de la bicicleta (tallers, formació, divulgació).
2.7. Excel·lir en l’accessibilitat universal al transport públic i als espais de pública concurrència, evitant obstacles innecessaris i ordenant l’aparcament.
Fer efectiu el desallotjament de motocicletes aparcades en les voreres estretes on no és permès. Idem per les pissarres i altres reclams dels bars, restaurants i botigues que impedeixen la circulació en voreres estretes
2.8. Progressar cap a un bon transport públic metropolità interconnectat. Ampliar i optimitzar el transport públic: xarxa de metro (finalització Línia 9), xarxa de bus ortogonal, connexió de tramvies.
A "transport públic metropolità interconnectat", afegir "i exemplaritzant", modèlic: respecte a la velocitat legal, soroll, emissions, neteja. Tenir-ho en compte en la contractació de flotes de serveis.
(Aportació sessió 14/09/2012)
Tenir en compte el bus nocturn, que requereix començar el seu servei abans, solventant l’espai temporal “mort” de transport públic desprès del tancament del metro (Aportació sessió 19/09/2012)
2.9. Desincentivar la circulació del vehicle privat motoritzat. Regular la circulació en zones estratègiques de la ciutat. Crear aparcaments perifèrics park&ride. Promoure la conducció eficient.
Les línies 2.9 i 4.7. entren en contradicció. En el 4.7. es proposa reconvertir (també) el parc privat de vehicles i en el 2.9. desincentivar-lo. Més que renovar i, tot i amb menys consum, mantenir el problema, cal desincentivar i gastar en transport públic. (Aportació sessió 19/09/2012)
2.10. Implantar mesures específiques de mobilitat sostenible per sectors concrets: millorar la logística i el transport de mercaderies tant de petites flotes de repartiment com de grans distribuïdores. Regular horaris, aparcaments, optimitzar rutes, potenciar les microplataformes de distribució amb solucions d’última milla més eficients (bicicleta, vehicles elèctrics), fer plans de mobilitat, afavorir el teletreball, implantar mesures específiques en les zones de major afluència turística, etc.
Fomentar els serveis com els de VanaPedal amb TNT com a exemple i el tema es que si reduissim l'excès de consum reduiríem els transports inútils de mercaaderies...per això fomentar el consum responsable...el menjar de proximitat, els intercanvis, el malbaratament d'aliments...
Integrar en el concepte "espai públic" altres indrets de la ciutat, com ara Collserola.
I no vincular-lo només a mobilitat, sinó a altres usos.
(Aportació sessió 14/09/2012)
Written by Participants at 14 / 09 / 2012
No centrar-se en la reducció de la mobilitat motoritzada, pensar en un model de mobilitat que doni resposta a les necessitats de desplaçament de tothom (hi ha gent que no pot/vol anar a peu/bici/transport públic). Ser més creatius, per exemple: vehicles carpooling no contaminants. Que els ciutadans no hagin de "renunciar" al cotxe, infeliços, sinó que puguin escollir una altra opció.
(Aportació sessió 14/09/2012)
Written by Participants at 14 / 09 / 2012
Permeabiltizar les vies de major intensitat de transit, per evitat que esdevinguin barreres per al vianant (nous passos de vianants, incrementar temps de pas, etc...) (Aportació sessió 19/09/2012)
Written by Participants at 20 / 09 / 2012
Afavorir la integració de grans espais públics perifèrics de la ciutat, com ara campus univeristaris (Aportació sessió 19/09/2012)
Written by Participants at 20 / 09 / 2012
Les superilles constitueixen una bona estratègia per pacificar el trànsit i crear entorns més fàcilment transitables per al vianant i la bicicleta. Els campus universitaris poden esdevenir noves superilles tal i com es proposa en aquest objectiu
Written by omarcos at 08 / 10 / 2012
Convé no excedir-se en l'ús del mot excel·lència, que com passa amb altres conceptes, està esdevenint un mot 'de moda' sense suficient contingut que el sostingui.
Written by omarcos at 08 / 10 / 2012
Flota de la recollida d'escombraries: elèctrica, més silenciosa i en horaris en els que produeïxi menys molèsties pel descans de veïnes i veïns.