Capital humà: les persones com a ac tiu principal
Des d’Esquerra pronostiquem que la batalla per la producció per preu ja l’hem perduda fa temps, i que o podem competir davant les opcions d’altres mercats. Per això, les nostres propostes tendeixen a speronar la innovació, la qualitat i la capacitat de generar valor afegit de la nostra empresa.
El repte que tindrà el nostre mercat els propers mesos i anys serà el de reconduir un gruix important e treballadores i treballadors -algú va vaticinar que en podrien ser 250.000 només a Catalunya- cap a a seva ocupabilitat en d’altres sectors diferents d’on tradicionalment s’havien ocupat. És per això que na de les prioritats és la de capacitar el nostre capital humà per aquelles ocupacions per les que en l futur hi haurà ocupació estable.
Esquerra té com a objectiu a mig termini el sistema de concert econòmic com a model de finançament. Ara, però, es planteja la necessitat de reprendre el debat del finançament ineficaçment resolt dins dels principis emmarcats en l’actual Estatut d’Autonomia de Catalunya. Al temps que reclama el compliment de la Disposició Addicional Tercera que pal·liï el dèficit històric d’inversions, i de cara al futur exigeix l’equiparació dels nivells d’inversió de l’Estat adequats a l’esforç fiscal. Esquerra es compromet a forçar el Govern de l’Estat a fer els primer passos cap a un concert econòmic, impulsant l’acció conjunta dels grups catalans a Madrid per forçar un acord bilateral Estat–Generalitat per a un nou finançament, sense oblidar però les limitacions del marc legislatiu vigent.
El comerç i el turisme són sectors econòmics de gran importància per a Catalunya i per al conjunt dels Països Catalans. De forma conjunta representen un 23% del PIB català. L’activitat comercial és un dels pilars bàsics del model de país que defensa Esquerra. Volem un comerç que ajudi a vertebrar els barris, els pobles i els eixos ciutadans, que ofereixi uns serveis moderns i de qualitat. Creiem en les polítiques actives adreçades al petit comerç, seguint tres grans línies: la modernització del sector (potenciació dels eixos comercials, de l’associacionisme, de la cooperació empresarial i de la millora de les seves activitats logístiques), la defensa davant els abusos de posició al mercat (grans superfícies, comissions excessives en el pagament electrònic) i l’adaptació constant del marc normatiu per garantir la continuïtat del model.
Cal consolidar i potenciar la pagesia en el territori, d’acord amb una empresa familiar agrària moderna, competitiva, respectuosa amb el territori i que integri els nous valors de la sostenibilitat i la multifuncionalitat de l’espai. Impulsar la diversificació de l’activitat econòmica al món rural per tal d’augmentar les oportunitats i posar en valor els coneixements, la diversitat i la capacitat d’adaptació de la nostra pagesia, garantint una producció d’aliments segurs i de qualitat. Promoure, especialment, la implicació dels productors primaris en els processos de transformació, participant dels beneficis de la intermediació amb un especial suport a iniciatives cooperatives.
General comments